Skomar Regler.

Distance:

I turneringer spiller man for det meste fra 0 - 70 .

I en pot mellem 2 spillere eller 2 par, skal potten vindes ved at vælte kegle(r) eller ved at modstanderen laver skæve.

Man må gerne bruge hjælperen/maskinen/jordemoderen.

Når du støder skal du have mindst 1 fod på gulvet.


Udlæg:

Hvis der kun er 2 spillere eller par med, triller man om udlægget.

Ballerne lægges bag salvolinien, og man skal få ballen til at ramme modsatte kortbande, for derefter at ligge så tæt som muligt på nærmeste kortbande.

Den der er tættest nærmeste kortbande bestemmer hvem der lægger ud.


Man har tabt trilningen hvis:

· Ballen går i hul

· Ballen triller over på modsatte halvdel

· Ballen rammer langbanden

· Ballen går "dobbelt". Dvs hvis den rammer fjerneste kortbande 2 gange.

· Ballen vælter en kegle


Pointgivning:

1 væltet kegle: 2 point. (Ikke midterkegle)

Midterkegle (Konge) væltet alene: 6 point. (Hvis midterkeglen vælter sammen med en eller flere andre kegler, tæller den kun 2 point.)

Alle 5 kegler væltet af samme bal i ét gennemløb: 16 point. (Dette kræver dog at den 3. bal ikke ligger i keglefeltet.)

Bal i hul: 2 point.

Rødt: 4 point. (Rødt er når den røde bal rammer begge de hvide baller.)

Blegt: 4 point. (Blegt er når de 2 hvide baller rammer hinanden.)

Man kan ikke få point for både rødt og blegt i samme stød.

Bal over bord: 2 point. (Tæller som hul, og ballen skal lægges på pletten, som hvis den havde været i hul.)


Hvis den røde bal vælter kegle(r), går i hul eller forlader bordet er der skæve, og alle pointene tilfalder modstanderen eller modstanderne hvis der er flere.

Direkte: 6 skæve + scorede point.

Touché: 6 skæve + scorede point og næste spiller må tage rød bal i hånden hvis han/hun har lyst.

Skoma'rstød er dog tilladt.

3 baller i hul: 10 skæve + evt andre point.

Hvis en hvid bal vælter en kegle, som i faldet rammer rød bal, inden den vælter en kegle mere, er der skæve.


Rød bal i hånden:

Det første du rammer (bal eller bande) skal være i modsatte ende end der hvor du lagde den røde bal.

Hvid bal i hul:

Hvis hvid bal går i hul, eller ryger ud over bordet, skal den lægges på salvopletten i modsatte ende af den anden hvide bal.


Direkte er:

1: Hvis den pointgivende bal ikke har været i bande, eller ikke er blevet ramt af en bal der har været i bande, før den vælter en kegle.


2: Hvis rød bal ikke rammer en af de hvide baller.


3: Hvis rød bal vælter en kegle før den rammer en hvid bal.


4: Hvis man vælter en kegle med køen eller kroppen i stødet.

(Hvis man vælter en kegle med køen eller kroppen inden man har stødt, og den ikke har været i berøring med en bal, rejses keglen igen og spilleren støder.)


5: Hvis en hvid bal vælter en kegle, som i faldet rammer rød bal, som ikke har været i bande, inden keglen vælter en kegle mere.


6: Hvis den røde bal læner op ad en kegle, og keglen vælter i det du støder.


7: Hvis du vælter en kegle, og smider den ind på bordet og den vælter en kegle mere, inden ballerne ligger stille.


Touché er:

1: Hvis der ikke er en bal i bande. (Bal i hul tæller som bande)


2: Hvis du støder til hvid bal.


3: Hvis du rammer en bal med køen, kroppen eller tøjet. I det hele taget hvis du rammer med noget andet end læderduppen.


4: Hvis du vælter en kegle inden du har stødt, og pinden rammer en bal eller var i berøring med en bal da du væltede den.


5: Hvis du rammer rød bal 2 gange i stødet. F.eks. hvis du skal lave en nakkebal, du støder til den røde og den rammer duppen igen da den kommer ud fra banden. (Skoma'rstød er dog tilladt.)


6: Hvis du vælter en kegle og derefter rammer den med køen eller kroppen, og den derefter har indflydelse på spillet f.eks. ved at vælte flere kegler eller ramme en bal.


7: Hvis du støder inden ballerne ligger stille.


8: Hvis du vælter en kegle, og smider den ind på bordet og den berører en bal.

Hvis en bal hopper over bord og rammer spillerens kø eller krop udenfor spillefladen er der IKKE touché hvis den ikke kommer tilbage på spillefladen.



Skoma'rstød er:

1: Hvis du fører køen igennem, så læderduppen rammer rød bal gentagne gange pga at hvid bal ligger inden for kort afstand af rød bal. (Rød og hvid bal kan også ligge klods).

Dog kræves det at køen føres igennem i én bevægelse. Hvis du rammer rød bal, trækker køen tilbage og rammer den igen er der Touché.

Bemærk: Hvis du udfører et stød hvor duppen rammer rød bal, rød bal rammer hvid bal, hvid bal rammer bande inden den rammer rød bal igen og rød bal rammer duppen, så er det ikke skoma'rstød! Så er det touché.


Stød udenfor tur:

Hvis en spiller støder udenfor tur, er der touché, dvs 6 skæve + scorede point, og den spiller som i virkeligheden skulle have stødt, har mulighed for at få rød bal i hånden.

Hvis det er makkerpot, og du støder når det er din makkers tur, er det stadig touché 6 skæve og den modstander som skulle støde efter din makker har nu mulighed for rød bal i hånden.


Keglernes placering:

1: Keglerne skal altid stå på deres pladser når de kan.


2: Hvis en kegle er blevet flyttet fra dens plads uden at vælte, skal den stilles på sin plads, med mindre at den ikke kan være der, så skal den blive stående hvor den står.


3: Hvis en bal læner op ad keglen, således at keglens top vender væk fra ballen, skal keglen blive stående.


4: Hvis en kegle læner op ad ballen, således at keglens top vender ind mod ballen tæller keglen som væltet, og den sættes på plads. Hvis den ikke kan være der, fjernes den, men tæller stadig som væltet.


5: Hvis en kegle dækker for et hul, og forhindrer en bal i at gå i hul, og du ikke kan fjerne keglen uden at ballen går i hul, tæller ballen som i hul og keglen stilles på sin plads.



Copyright Johnny Gyldendahl